Spausdinti

     Kai kuriose srityse Bažnyčiai keičiant savo nusistatymus, nevienam kyla klausimas, ar Bažnyčia nepakeis savo nusistatymų svarbesniuose reikaluose — pavyzdžiui, moralėje — kur dabar kaip tik jaučiamas kitų spaudimas. Vienas iš tokių klausimų liečia aborto pateisinimą.

     Niujorko valstybės seime yra svarstoma, ar pakeisti 84 metų senumo įstatymą prieš abortą, leidžiant abortą išprievartavimo ir motinos ligos atvejais tada, kai už jo reikalingumą pasisakytų daktarų ir psichologų komisija. Dėl įstatymo pakeitimo užvirė kova, kurioje išryškėja skirtingas nusistatymas apie negimusio žmogaus teises. Pasak “The Commonweal” žurnalą, “atrodo, kad bandymas pakeisti įstatymą nepavyks. Tie, kurie kaltins katalikus dėl šio nepasisekimo, bus visai teisingi. Tačiau, jei jie sakys, kad to projekto atmetimas rodo žingsnį atgal visuomeniniam pluralizmui, visiškai klys”.

     Įstatymą svarstant — kaip toliau aiškina “The Commonweal” — skirtini trys klausimai. Pirmiausia, moralinis aborto klausimas. Galima pilnai sutikti su Niujorko katalikų vyskupų laišku, kad “nuo pat apvaisinimo žmogaus gyvybė turi būti rūpestingai saugoma”. Neįtikėtina, kad abortas yra vienintelis kelias, kaip išvengti nenorimų vaikų. Toji visuomenė, kuri mato mirties bausmės barbariškumą, kuri protestuoja prieš civilių žudymą karo metu, taip pat turėtų būti pakankamai šviesi, kad matytų, jog abortas yra neleistinas, neteisingas ir nereikalingas.

     Antra, abortą pateisinantieji kaltina katalikus, kad jie spaudimu varžo įstatymdavius. O tačiau toks spaudimas yra leistinas, jei juo užstojama moralė ir jei tik jis daromas viešai, demokratiškai ir be isterijos.

     Trečia, katalikai kaltinami kitų įsitikinimų negerbimu: juk niekas nauju įstatymu neverstų katalikių moterų pasinaudoti abortu. Ar nereikėtų daugiau pagarbos skirtingai manantiems?

     Visuose šiuose argumentuose “pamirštamas” pats svarbiausias objektas — embrijonas, būsimas žmogus, kuris negali diskusijose dalyvauti. Argumento centre kaip tik ir yra klausimas, ar embrijonas jau yra žmogus — jei taip, tai jo nužudymas yra žmogaus nužudymas. Tie, kurie teigia, kad embrijonas nėra žmogus, užsideda didelę naštą, nes tuo atveju bet kas turi teisę su juo eksperimentuoti, pažeisti ar net nužudyti. Ir šiuo atveju iškyla klausimas —-jei teigiama, kad rimta priežastis pateisina abortą, tai kodėl tada nepateisina menka priežastis?

     Vien jau galimybė, kad embrijonas yra žmogus, visiems uždeda sunkią pareigą jį saugoti nuo bet kokios žalos. Tad ir Bažnyčios nusistatymas neduoti kitiems teisės atimti žmogaus gyvybės nėra joks teisių suvaržymas, nes niekas tos teisės neturi. Šiuo atžvilgiu Bažnyčia stovi ant nesvyruojančio pamato. A. L.